4de verslag, Antarctica, Ushuaia 03-02-2013 - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu 4de verslag, Antarctica, Ushuaia 03-02-2013 - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

4de verslag, Antarctica, Ushuaia 03-02-2013

Door: Francine

Blijf op de hoogte en volg Francine

03 Februari 2014 | Argentinië, Ushuaia

Hallo allemaal,

Al weer een nieuwe ervaring: Antarctica.
Ik weet dat er niet veel mensen het geluk hebben om Antarctica te bezoeken en daarom zal ik mijn ervaringen met jullie delen. Het is geweldig !!

Maar ook nu zal ik bij het begin beginnen.

Donderdag 23 januari:
Eerst heb ik nog in El Calafate, in een internet café, de foto's op mijn weblog gezet  en die zullen jullie ondertussen wel gezien hebben. Het was een zonnige dag en uit de wind en in de zon was het in de tuin van het hotel goed vol te houden.
's Middags ben ik van Calafate naar Ushuaia gevlogen. Leuk gesprek  in het Engels gevoerd met een Braziliaanse  chirurg. In Ushuaia logeerde ik in Hosteria del Records. Een heel goed hotel op zo'n 8 km van het centrum vandaan.
Ik ben maar meteen naar het centrum gelopen, want ik moet mijn conditie toch een beetje op peil houden en de omgeving leren kennen. Er stond weer een frisse wind waardoor de gevoels temperatuur onder de nul graden aanvoelde. Ushuaia is een leuke stad met leuke gekleurde huizen met een Zwitserse steil. Ook hier staan veel lupines. Het is omgeven door bergen bedekt met sneeuw.

Vrijdag 24 januari:
Na een goed ontbijt wordt ik opgehaald voor een excursie in het Nationaal park Tiera del Fuego.
Middels een antiek treintje, waarmee vroeger gevangenen  onder erbarmelijke omstandigheden  vervoerd werden, bereiken we het nationaal park. In dit park hebben ze veel last van bevers die van oorsprong uit Canada komen. Zij vreten hier de bomen op. Er leven hier ook vossen en pinguïns. We krijgen uitleg over de bloemen en planten die hier groeien.
's Middags heb ik het museum el fin del mundo bezocht.  Aangezien er vandaag veel minder wind staat en de zon een beetje schijnt voelt het een stuk beter aan. Terug in mijn hotel kreeg ik het bericht dat de boot naar Antarctica vertraging had opgelopen en dat we niet zaterdag maar zondag naar Antarctica zouden varen. Dit was voor mij wel een teleurstelling want dat houdt in dat deze cruise maar 9 i.p.v 10 dagen zou gaan duren. Ook moest ik daardoor verkassen naar een ander hotel voor de nacht van zaterdag op zondag. En we kregen  een alternatief programma aangeboden en een paar honderd dollar terug. Dat is wel goed geregeld

Zaterdag 25 januari:
Ook vandaag is het aangenaam weer bij een temperatuur van zo'n 20 graden.
Met koffer en al loop ik naar mijn nieuwe hotel genaamd Albatros dicht bij de haven. Dit is een nog luxer hotel.
Daarna mijn was naar de wasserij gebracht. Ik bofte nog want de meeste wasserijen gaan hier op zaterdag om 12.00 of 1400 uur dicht en ik was daar om 11.30 uur. Binnen 2 uur was mijn wasgoed weer gewassen en gestreken.
Om 16.30 kregen we in het ernaast  gelegen hotel Canal Beagle een briefing over het alternatieve programma voor morgen. In totaal zijn we met 77 Antarctica gangers. 's Avonds kregen we nog een gratis diner aangeboden en leerden we elkaar al een beetje kennen. Vanuit diverse landen en werelddelen komen ze vandaan; van Australië, Tasmanië, Taiwan,  China, V.S., Canada, Engeland, Duitsland en een stelletje Nederlanders. Ik leerde mijn kamergenoot kennen, een kinderarts uit New York, ze lijkt me erg aardig.

Zondag 26 januari:
Na genoten te hebben van een uitgebreid ontbijtbuffet  krijgen we weer een briefing in hotel Canal Beagle.Vervolgens gaan we met een grote catamaran varen in het Beagle Canal.  Een dag vullend programma  waar we de eerste pinguïns (magellanic/magelhaen en king/koning pinguïns ) en zeerobben te zien krijgen Ook werden we goed verzorgd en kregen nu ook weer een goed diner aangeboden.
Om 18.00 uur zagen we onze cruise boot genaamd M.S. Ushuaia in de verte liggen. En om 20.00 uur konden we inschepen. Na de bagage in onze kamer 416B te hebben gedeponeerd werden we verwelkomd met een glas champagne en lekkere hapjes. Ook werd gedemonstreerd hoe we het reddingsvest moeten aantrekken. Daarna volgt nog een diner.

Maandag 27 januari:
Het stormt behoorlijk in de Drake passage met golven van 6 meter hoog.
Om te voorkomen dat ik zeeziek zou worden had ik al op tijd een pleister achter mijn oor geplakt, maar desondanks werd ik toch zeeziek, net zoals vele anderen. De dokter aan boord was er druk mee. We konden ook geen gebruik maken van de douche want die stond blank. Na 2 uur geslapen te hebben ging het weer wat beter en kon ik een presentatie bijwonen.
2x p.d. zijn er lezingen die betrekking hebben op Antarctica zoals over diverse pinguïns die hier leven en walvissen en hoe Antarctica is ontstaan. Erg boeiend!!  's Avonds kon ik weer wat eten, maar als het schip weer dans de op de golven vlogen de glazen en borden van te tafel af. Maar iedereen is erg aardig en belangstellend.

Dinsdag 28 januari:
Om 7.30 uur worden we gewekt met een muziekje en de reis begeleider vertelt hoe de weers conditie is. Ik voel me weer goed, maar mijn kamergenoot heeft gisteren de hele dag en vandaag nog een halve dag in bed gelegen. Doch het weer is duidelijk omgeslagen, het waait veel minder en de zon schijnt. Je kunt nu weer redelijk normaal in de boot lopen, zonder dat je je overal aan vast moet houden. Ook nu waren er diverse lezingen in het Engels ( is aan dek de voertaal). Zelfs een kijkje genomen bij de kapitein in de bridge. ' s Avonds moeten we al de laarzen passen welke we moeten dragen als we morgenvroeg aan land gaan.

Woensdag 29 januari:
Om 4.15 uur 's ochtends worden we al gewekt met een muziekje. Want we gaan om 5.00 uur , nog voor het ontbijt, middels enkele zodiacs (rubber bootjes met een buitenboord motor) aan land bij de Hydruga Rocks , aan de noordzijde van de Gerlachstraat op het eiland Livingstone. Nu kunnen we weer onze mee  gesjouwde kleren, mutsen en handschoenen dragen.
Maar met de kou valt het wel mee aangezien de zon schijnt en er nauwelijks wind staat. Hier zien we Chinstrap/kinband of stormband pinguïns en zeerobben op de rotsen liggen; een schitteren gezicht.  Terug bij de boot kunnen we heel veel walvissen spotten. De 2de landing is bij Portal Point, dit is een continentale landing aan het noordoostelijk deel van Peninsula aan de west kust van Antarctica. Ook nu worden we overgezet met zodiacs en kunnen vervolgens over de gletsjer lopen met een prachtig uitzicht over de drijvende, blauw gekleurde ijsbergen. Het lijkt wel een sprookje zo mooi is het. Als je van het pad afwijkt zakt je tot de knieën in de sneeuw. Om 13.00 uur zijn we terug aan dek en wordt een warme 3 gangen lunch gereserveerd. Om 16.30 uur is er een briefing en om 19.00 uur hebben we de 3de landing bij Port Lockroy en Jougla point. Port Lockroy  heeft een museum en een Brits postkantoor en een cadeau winkel waar je je kaarten en paspoort kunt laten voorzien met een stempel van Antarctica. Hier zien we de blau ogige shags/ aalscholvers en Gentoo  pinguïns . Als we om 21.00 uur terug zijn op de boot schijnt nog steeds de zon en het is tot 23.00 uur licht buiten en kunnen we genieten van een mooie zonsondergang. De sfeer onder elkaar is geweldig, iedereen praat met elkaar.

Donderdag 30 januari:
Het is vandaag weer mooi weer. De zon staat al hoog aan de hemel als we om 6.15 uur gewekt worden. Ik had niet kunnen dromen dat het hier zo'n mooi weer kan zijn. We varen eerst door het smalle Lemaire kanaal van 1 mijl breed en 7 mijl lang. En na het ontbijt worden we met de zodiac afgezet op Peterman eiland wat aan de zuidkant ligt van het Lemaire kanaal. Hier leven Gentoo en Adelie pinguïns en zuidpool skuas/roofvogels en blauwoog aalscholvers. Aangezien er onderzoek wordt gedaan naar de leefwijze van de adelie pinguïns mochten we niet te dicht bij hun komen. Maar het is geweldig om in de zon in de sneeuw te lopen in zo'n schitterende omgeving en prachtige uitzichten op de ijsschotsen en de besneeuwde bergen te hebben. Na genoten te hebben van een warme lunch maken we weer met de zodiacs een landing op Port Charcot waar hele kolonies Gentoo pinguïns zitten die ook hier veel jonkies hebben. Daarna maken we een rondje langs de drijvende ijssculpturen in de Iceberg Alley. Ze hebben de meest mooie vormen waarin je kastelen, huizen, muren, arc  de triomfen etc. kunt zien. Ook weer volop walvissen, zeerobben en zwemmende pinguïns gezien die sneller kunnen zwemmen dan lopen en opspringen uit het water. De hele dag is het schitterend weer en weer terug aan dek kun je heerlijk buiten zitten a la de wintersport. Helaas is de zodiac cruise van vanavond afgelast , maar we varen langs  besneeuwde bergen waar je niet genoeg van krijgt.

Vrijdag 31 januari:
Vandaag is het  bewolkt en staat er iets meer wind. Een enkeling is weer een beetje zeeziek, maar ik gelukkig niet. We kruisen eerst de Neptunes Bellows en daarna landen we op de Whaler's Bay. Deze baai werd van 1900-1935 gebruikt door walvisvaarders die walvissen vingen en slachten voor de olie. Er staan nog enkele barakken, olietanks uit die tijd. Tijdens de 2de wereldoorlog werd deze vestiging gebruikt door de Engelsen als verdedigings fort tegen de Duitsers. Maar door een vulkaan eruptie in 1972 is veel vernietigd en het land bedekt met lava.
Terug op de boot is de crew bezig met een bbq op het dek: worstjes, lamsvlees en kip worden bereid. Je eet hier eigenlijk veel te veel en je hebt te weinig beweging. Dit zal volgende week gelukkig weer anders zijn.
's Middags hebben we een landing op Telefon Bay  gemaakt ( een kleine baai aan de N- W zijde van Port Foster) met een niet actieve vulkaan met een mooie krater en daarna naar Pendulum Cove waar we een Antarctisch bad hebben genomen in het " warme" water( niet te geloven dat dit in Antarctica kan). 's Avonds na het diner volgt de 3de landing op Half Moon Island (ligt tussen Greenwich en Livingstone eiland) waar een Argentijns station ligt. Hier zien we kinband pinguïns, zuidelijke reuzen stormvogels, petrels, Antarct.bruine roofvogels, blauwoog aalscholvers en sheatbills (ik weet de Hollandse namen er niet van). Het ligt prachtig op een heuvel omgeven door een flinke laag sneeuw en water; en dat allemaal bij zonsondergang.

Zaterdag 1 februari:
Voor de laatste landing van deze reis moeten we al om 5.15 uur opstaan en nog voor het ontbijt  worden we gedropt op Barientos Island = Aitcho
( Archipelago)( in 1936 ontdekt door de H.O ( Admiralty Hydrographic Office). Ook hier zien we weer hele kolonies van Gentoo en stormband pinguïns en zee olifanten (robben). Ook al zijn het steeds dezelfde pinguïns, het  blijft boeien hoe ze leven en zich voortbewegen. Al tijdens het ontbijt varen we weer terug door de Drake Passage. Het weer is duidelijk beter dan de heenweg, maar voor alle zekerheid heb ik toch maar een anti-zeeziek pleister achter mijn oor geplakt. Hopelijk voorkomt het dat ik weer zeeziek word. Er valt buiten weinig te zien dan alleen maar water. De 2 laatste dagen zullen we aan boord van de Ushuaia moeten doorbrengen met lezen, praten, eten , slapen, een presentatie bijwonen of een film bekijken. Zo kan ik me ook weer opladen voor het volgende avontuur nl. Buenos Aires en de Iguazo watervallen.

Zondag 2 februari:
Helaas stormt het weer op de Drake Passage. Ook nu zijn er weer de nodige mensen zeeziek. Het beste is om je rustig te houden, niet te veel te lopen en regelmatig je bed op te zoeken. Er worden ook vandaag nog lezingen gehouden over de ontdekkingsreizigers van Antarctica en over de ozonlaag: erg interessant. Tevens hadden we een afsluitende bijeenkomst waarbij we een C.D. kregen van het hele programma en de foto's die de crew had gemaakt van onze Antarctica trip. Na het afscheid diner stond  ons nog een verrassing te wachten, een Duits stelletje werd getrouwd door de kapitein van het schip. En wij mochten deelnemen aan dit feestje. Heel apart.!

Maandag 3 februari:
Na het ontbijt gaan we om 8.00 uur van dek in Ushuaia. Dit is erg vroeg. Om mijn tijd door te komen ga ik maar illegaal in de lounge ruimte zitten van hotel Albatros, waar ik ook heb gelogeerd voor mijn reis naar Antarctica. Hier kan ik in alle rust mijn e-mails lezen en mijn belevenissen op Antarctica op mijn weblog zetten. Daarna hoop ik een internet café te vinden waarin ik mijn foto's ook op mijn weblog kan zetten. Daarna ga ik richting de luchthaven om naar Buenos Aires te vliegen.

Dit zijn mijn geweldige ervaringen van Antarctica.

Bedankt voor al jullie reacties en tot de volgende keer.
Francine

  • 03 Februari 2014 - 17:53

    Jo:

    Prachtig. Geniet van Buenos Aires!

  • 03 Februari 2014 - 18:13

    Frans:

    Hoi Francine, klinkt fantastisch, wordt tijd om ook eens die kant op te gaan. Misschien ook filmpjes gemaakt?


    groet Frans

  • 03 Februari 2014 - 19:56

    Arjan:

    Wow!! Wow!! Wow!! Wat een mooie verhalen en foto's. Wat bijzonder!
    Liefs,
    Arjan

  • 03 Februari 2014 - 20:31

    Babs :

    Op die zeeziekte(erg hè, heb ik ook meegemaakt) na weer een geweldige ervaring, ook gezien op de t.v., maar in het echt zo anders, de schepping ervaar je zo!!!
    Hier een beetje voorjaar, ook niet gek en in de Fam. Ook rustig,lieve groet uit Nijmegen

  • 03 Februari 2014 - 21:53

    Nico En Riet:



    Wat een geweldige reis.Nog veel succes met het vervolg.
    Groetjes Nico en Riet

  • 03 Februari 2014 - 22:00

    Femke:

    Wat een prachtreis maak je. En wat geniet je ervan. Heel veel genot plezier en uitdagingen!

  • 03 Februari 2014 - 22:42

    Adri Luijpers:

    Geweldig, dat het ook nog allemaal aan je verwachting voldoet kan niet beter.
    Geniet en wij genieten met jou mee.
    lieve groetjes, Theo en Adri

  • 03 Februari 2014 - 23:39

    Henri En Lidy:

    Eigenlijk schieten woorden tekort! Maar het lijkt ons in één woord onvergetelijk om mee te maken! Gewoon genieten! Wij volgen!
    Lieve groet, Henri en Lidy

  • 04 Februari 2014 - 15:39

    Harry:

    Wat een geweldige reis maak je en fijn dat wij op afstand kunnen mee genieten.
    Ik ben wel een beetje jaloers (mag wel he),heel veel plezier wij blijven je volgen.
    Groet Harry en Wilma.

  • 04 Februari 2014 - 18:07

    Nardy:

    Francine wat geweldig dat je zoiets mag bekijken.Geniet ervan.
    Nardy

  • 04 Februari 2014 - 23:02

    Lies:

    Hoi Francine,

    Jaloers ben ik op je!
    Wat heb jij een geluk met het weer gehad! Er zit dus voor mij niets anders op dan te gaan sparen voor een tweede trip naar Antarctica....(grapje)

    Als die sheatbill wit is met het formaat en voorkomen van een kip is de nederlandse naam Zuidpoolkip.

    En wat leuk dat het gezelschap zo goed was, en je hutgenote ook!
    De zeeziekte viel dus ook mee. Een geluksvogel ben je.

    Ik hoop dat je van de rest van je reis ook zo gaat genieten en ben alweer benieuwd naar je volgende verslag.
    Groeten,
    Lies

  • 06 Februari 2014 - 20:10

    Jose En Bert:

    Ik had jou mail niet ontvangen...geniet van de reis, het klinkt allemaal geweldig, je had het niet beter kunnen treffen, groetjes.

  • 13 Februari 2014 - 23:25

    Jose En Bert:

    Francine, wil even laten weten dat ik speciaal op deze dag aan jou denk, geniet van je reis, groetjes

  • 14 Februari 2014 - 14:54

    Els En Louis:

    Geweldig !, fantastisch ! wat een ervaringen, verrassingen, het weer, de mensen, het land, de dieren, de uitzichten, de contacten, de mensen, het eten

    Blijf genieten, wij blijven je volgen.
    groet Els en Louis.

  • 14 Februari 2014 - 17:29

    Jacqueline:

    Hoi Francine,
    wat een geweldig mooi avontuur beleef jij.
    En wat mooi over de pinguins en de prachtige natuur.
    Dit maakt veel indruk denk ik
    Ik heb genoten van je verhaal en ga nog maar verder met genieten.
    Tot horens en lieve groeten van Henk en Jacq

  • 20 Februari 2014 - 20:28

    Helma:

    Hoi Francine, ontzettend leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt en voor moois ziet. Geen idee dat je zo ontzettend sportief bent, haha, grappig hé, zo zie je maar weer.
    Ik wens je veel plezier nog, maar, dat gaat zeker lukken! groetjes van Helma van afdeling 5B.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Ushuaia

Francine

Ik ben Francine . Reizen is mij hobby. Als vrijwillige fysiotherapeute heb ik al diverse keren kennis gemaakt met Zuid en Midden Amerika : een geweldig wereld deel

Actief sinds 08 Dec. 2013
Verslag gelezen: 897
Totaal aantal bezoekers 18476

Voorgaande reizen:

08 December 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: