9de verslag: CUBA - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu 9de verslag: CUBA - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

9de verslag: CUBA

Door: Francine

Blijf op de hoogte en volg Francine

27 Maart 2014 | Cuba, Baracoa

Hallo allemaal,

Inmiddels ben ik weer thuis. Vanochtend om 8.00 uur geland op Schiphol ( 1 uur vroeger dan gepland was). Ik heb de zon meegenomen zoals jullie gemerkt hebben.
Doordat internetten op Cuba zeer moeizaam was, komt dit laatste verslag over de dagen in Cuba wat later dan de bedoeling was, maar beter laat dan nooit. Bij deze dan een toegift omdat jullie zo van mijn verslagen genoten hebben .

CUBA:
Cuba is weer een heel ander land dan Zuid Amerika. Er wonen veel van oorsprong Afrikanen , er rijden vele Amerikaans sleeën (Fords en 4 wheel aandrijvers) en fiets taxies / bicitaxies en in vele restaurants staat een muziek bandje te spelen en het is 's ochtends pas om 7.30 uur licht en ' s avonds om 19.30 / 20.00 uur donker Doch het is ook hier tussen de 28 en 35 graden en er wordt Spaans gesproken wat niet altijd goed verstaanbaar is.

Havana: 15 en 16 maart:
Ik logeer in hotel Park View een 7 verdieping tellend hotel in het historisch centrum van Havana dichtbij het gezellige Paseo del Prado.
Het is een beetje een vergane glorie hotel waar diverse dingen niet meer naar behoren werken en door de airconditioning is het binnen voor mij te koud. Maar Havana is een relatief mooie stad met vele mooie pleinen (Plaza Armas, Plaza Francisco, Plaza Vieja), waar vaak mooie culturele (deels gerestaureerde) gebouwen en kerken/kathedralen en het in de steigers staande Capitolio National staan.
Tevens heeft Havana een vesting muur (Muralla) en diverse forten zoals Castillo de los tres Reyes del More en Castillo de San Salvador de la Punta uit de 16de eeuw en Castillo de la Real Fuerza gebouwd tussen 1558 en 1577 = het oudste fort van Cuba. Heel irritant is het dat er om de 5 min. gevraagd wordt of je een taxie wilt (fiets taxie of Amerikaanse slee of een geel mini autootje). Maar er rijden ook treinen, omnibussen en paarden koetsen. Heel vreemd is het dat er helemaal geen internet cafe's zijn en dat niet ieder hotel wifi. heeft. Om gebruik te maken van wifi moest ik naar het chique Central Parque hotel waar ik tegen betaling van 8 cuc ( ca. 7 euro) een kaart voor 1 uur kon kopen ( veel duurder dan in Zuid Amerika). Maar zoals jullie hebben gezien heb ik mijn 8ste verslag verzonden, maar nog niet de foto's van Venezuela maar die komen nog. Zondag ochtend heb ik in de mooie kathedraal de mis bijgewoond waarbij de bisschop voorging. Overal wordt er op straat chibirico's verkocht, dit is een soort kroepoek gemaakt van mais en bedekt met suiker: het is gefrituurd en daardoor vet en krokant, maar de Cubanen zijn er gek op. Een rondje rijden van 1 uur met een Amerikaanse slee kost 10 cuc = ca. 9 euro's en met een fiets taxi naar het hotel 3 cuc's. Diverse loodsen aan de kade zijn verbouwd tot een artesanen markt en een restaurant. ' s Avonds en overdag lopen de mensen te flaneren over de Paseo de Prado waar gedanst wordt en geëxposeerd door diverse kunstenaars: heel gezellig!

Maandag 17 maart: Cienfuegos:
Aan het ontbijt hoor ik Nederlands spreken afkomstig van een groep Djoser reizigers die op hun 3 weekse reis door Cuba ook logeren in hotel Park View.
Vandaag ga ik met een vooraf gereserveerde bus, die voor het hotel stopt, in 4 uur tijd , van Havana naar Cienfuegos (251 km.) Een begeleidster vertelt het een en ander over de omgeving o.a. dat het gebied rijk is aan olie, fruit en suikerriet. In Cienfuegos wordt ik afgezet in het centrum. Ik besluit te gaan lopen naar Casa Particular/ Hostal Bahia wat gelegen is aan de avenida 20 en Calle 35. Doch het was verder en ingewikkelder dan ik dacht, en daarom heb ik toen alsnog maar een paard en wagen taxi genomen voor 2 cuc. Het is een mooi groot huis aan de Baai van Cienfuegos, wat gerund wordt door particulieren. Aan mijn kamer grenst een groot overdekt balkon van zo'n 10 bij 4 meter. Ik ga meteen de omgeving verkennen. Eerst loop ik naar La Punta Gorda, een puntvormige landtong liggend tussen de Baai van Cienfuegos en de Ensenada de la Calabaza met vele dure hotels, restaurants en het Palacio de Valle (Byzantijnse stijl gemixed met gotisch en barok). Daarna loop ik naar het historisch centrum wat, net als Havana, Trinidad en Camaguey, op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Vooral Plaza de Amas /Stadspark Jose Martin is de moeite waard met de Arc de Triomf , de Cathedral de nuestre Señora de la Purisma Concepcion (gebouwd in 1819) en het Tomas Terry theater en de Casa del Fundacion (van Luis D'Clourt = een Franse kolonel en stichter van de stad.) is de moeite waard. Sommige huizen hebben nog een Franse bouwstijl. Avenida 54 is een lange winkelstraat. Maar voor de rest is er weinig te beleven. Zowel de huizen als de mensen zien er armoedig uit. De Cubanen kopen met de Cup ( Cubaanse pesos ) en de buitenlanders met de Cuc ( pesos convertibles) in speciale winkels. Het is een vreemd systeem. en geeft veel ongelijkheid tussen de toeristen en de Cubanen. Ook hier is het warm (30 graden) en licht bewolkt. Het is een genot om ' s avonds buiten op het grote balkon te zitten met een zacht windje en zicht op de baai. Binnen heb ik de airconditioner al aangezet zodat ik "koel" kan slapen. Helaas heb ik ook hier geen wifi / internet verbinding
Morgen reis ik met de bus verder naar Trinidad.

Dinsdag 18 maart: Cienfuegos en Trinidad:
Tijdens een goed ontbijt op het balkon van hostal Bahia ontmoet ik mijn buren, het is een Nederlands stel die Cuba verkent met een gehuurde auto. Na een korte sight seeing loop ik naar hotel Union, in het centrum waar de bus naar Trinidad zal stoppen. Op advies van de reisorganisatie ben ik daar 45 min. voor de officiële tijd (13.00 uur) doch de bus kwam pas om 14.00 uur (m.a.w. ik heb bijna 2 uur zitten/staan te wachten)
De afstand naar Trinidad is ca. 80 km en de bus doet er ca. 75 min over. Het landschap wat we passeren is groen en heuvelachtig.
In Trinidad loop ik naar casa particularis /hostal Bastida. Er staan vele aanbieders bij de bus die mij een casa particularis willen aanbieden en een bici /fiets taxi,) doch ik ga liever die 15 min. lopen. Bij hostal Bastida word ik hartelijk ontvangen. Zij verhuren 2 kamers, doch helaas weer zonder wifi en T.V.. Maar boven op hun huis hebben ze een mooi terras met uitzicht over de stad. Aan de hand van een plattegrond ga ik de stad verkennen. De straten zijn geplaveid met kinderkopjes en de huizen zijn in vrolijke kleurtjes geverfd. Vooral plaza Mayor is een mooi plein met culturele gebouwen. Op de trappen staat elke avond een bandje te spelen, drinken de mensen wat en er wordt zelfs gedanst . Heel gezellig! In Trinidad zijn duidelijk veel veel meer toeristen ( m.n. uit Europa) De winkels waar de Cubanen kunnen betalen met de Cup (pesos) zien er armoedig en leeg uit. Er is veel armoede in Cuba Ook hier is het warm. Gelukkig heb ik een airconditioner op mijn kamer, doch ik mist een balkon an Cienfuego.

Woensdag 19 maart: 2de dag in Trinidad:
In de serre wordt het ontbijt geserveerd: heel knus. Hier ontmoet ik weer een Nederland stel, dat ook met een gehuurde auto Cuba verkent.
Ik besluit om 5 km. te wandelen naar het strand La Boca, zo zie ik tenminste nog wat van het heuvelachtige landschap in de omgeving van Trinidad. De dag begint met een heldere blauwe hemel en een beetje wind. Er worden onderweg veel pensions / casa particularis aangeboden en er rijden paard en wagens als taxi. Het water in la Boca is heerlijk van temperatuur en ideaal om te zwemmen. Er zijn maar weinig mensen. Op de terugweg zie ik veel kleine kraamtjes
met slechts een paar producten (fruit, vlees) die de mensen verkopen voor een paar cent. Wat een armoede! 's Avonds neem ik weer plaats op de trappen van Plaza Mayor en geniet van de Cubaanse muziek als een echte toerist. Voelt erg dubbel!

Donderdag 20 maart: van Trinadad naar Camaguey:
De bus vertrekt om 8.00 uur vanaf de terminal Viazul in Trinidad naar Camaguey. De afstand is 256 km waarover hij 5,5 uur doet. De natuur is niet spectaculair, vlak met veel weilanden met koeien, palmbomen, maïsvelden en suiker plantages. Het is bewolkt, het regent soms een beetje en het voelt een beetje benauwd aan. Het is een vrij goede weg en de tijd gaat snel. Om 13.30 uur kom ik aan in Camaguey. Ook nu loop ik naar mijn pension Casa los Vitrales, ondanks het aanbod van vele fiets taxies . Het valt op dat de mensen hier veel vriendelijker en behulpzamer zijn dan in de andere Cubaanse steden die ik heb aangedaan. Casa Hospedaje Colonel los Vitrales ligt in het centrum van de stad, is gebouwd in 1795, was een klooster in 1910 en is vanaf 1947 familie eigendom. Ze verhuren 3 kamers met een heel hoog houten plafond, een airconditionair, ijs kastje , kleine T.V. doch het heeft geen ramen. Camaguey is in 1515 gesticht en is de hoofdstad van de provincie Camaguey. Het is de stad van de regentonnen, die overal in cement gegoten staan. Er staan vele koloniale gebouwen, mooie kerken en er zijn vele mooie pleinen. Vanaf het dakterras op de 6de verdieping van het Gran hotel heb je een mooi uitzicht over de stad.

Vrijdag 21 maart: van Camaguey naar Santiago de Cuba:
Paul proficiat met je verjaardag. Ik ben helaas niet in staat om je een
e-mail te sturen omdat ik ook hier geen Wifi heb.
Het ontbijt wordt geserveerd op de gezellige binnenplaats van het huis.
Aan de tafel schuiven ook een Australiër en een Spaans stel aan.
Na een korte laatste sight seeing door het stadje loop ik naar hotel Camaguey waar de bus naar Santiago de Cuba om 16.55 uur zou moeten komen. Doch ik heb tot 19.30 uur moeten wachten voordat hij kwam. Waardeloos! Maar ik zat wel lekker in een fauteuil op het terras van het chique hotel te wachten samen met een Cubaan die ook naar Santiago moest ( dus het kon slechter). De rit in het donker duurde vervolgens 5,5 uur en het was koud in de bus door de air conditioner. Dus van de omgeving heb ik niets gezien. Om 1.00 uur ' s nachts werd ik ergens buiten de stad afgezet en moest ik een taxi nemen naar mijn hotel San Bastilio in het centrum. Aangezien ik vanaf het middaguur niets meer gegeten had en de bus onderweg niet stopte om wat te eten, barstte ik van de honger en moest ik met een lege maag naar bed.

Zaterdag 22 maart: Santiago de Cuba:
Santiago de Cuba ligt meer oostwaarts op het eiland. Het is de bakermat van de Cubaanse muziek en heeft een Caribische sfeer omdat het tegenover Jamaica en Haïti ligt.
Hotel San Basilio is een oud koloniaal huis, midden in het centrum .
Hier verblijf ik 2 nachten. In Santiago is het heel warm : van morgen om 11.00 uur was het al 32 graden, vanmiddag om 14.00 uur 35 graden en om 18.30 uur 28 graden. Doch het is een droge warmte met een klein windje waardoor je niet of nauwelijks transpireert en het niet benauwd aanvoelt. Bij voorkeur loop ik hier in de schaduw als dat mogelijk is. Naast een mooie kathedraal heeft Santiago vele koloniale gebouwen. Er wordt inderdaad veel muziek gespeeld binnen en buiten door m.n. zwart getinte mensen. En vele Cubanen staan met een fles rum , erbij te kijken en mee te deinen. Ondanks deze vrolijke noot is Cuba mijn land niet. Vele Cubanen spreken je aan, niet omdat ze belangstelling hebben in waar je vandaan komt, maar alleen omdat ze geld van je willen hebben. Het is wel te begrijpen, aangezien de armoede groot is. Een arts verdiend omgerekend gemiddeld 36 euro terwijl een taxichauffeur 6 x zo veel verdient (dank zij de toeristen).
Het communisme maakt de mensen ook onverschillig: waarom zou je hard werken als dat toch niets meer oplevert ?! Alleen de taxichauffeurs lopen je de hele dag achterna en vragen constant of je geen taxi wil. Je wordt er gestoord van ! De Cubanen stappen zelf in een bus die doet denken aan overval wagen of geld transport wagen: stampvol mensen.
Hier zie je nauwelijks fiets taxi's of paard en wagen taxi's waarschijnlijk omdat er het hier wat heuvelachtig is.

Zondag 23 maart: naar Baracoa:
Om 7.00 uur heeft een taxi me naar de busterminal van Viazul in Santiago de Cuba gebracht. Er waren duidelijk meer bus tickets verkocht dan er plaatsen waren. Uiteindelijk hebben ze het netjes opgelost door een extra bus in te zetten tot Guantánamo. De natuur, waar we door heen rijden, is hier prachtig. Een bergachtig landschap i.t.t. het westen van het eiland. Na 4,5 uur arriveren we in Baracoa. Het is de meest oostelijk gelegen stad van Cuba. Het staat bekend om zijn oude forten en cacao plantages in de buurt en de Tafelberg " el Yunque". Hier verblijf ik ook 2 nachten in hotel el Castillo, gelegen op een heuvel, met een geweldig uitzicht over de stad, de zee en de "Tafelberg". En het heeft een zwembad, wat een genot is bij deze hoge temperaturen. In de zee kun je hier niet zwemmen, daarvoor moet je naar het 20 km verder op gelegen Maguana. Helaas is vandaag (zondag) zowel het reisbureau als het wisselkantoor gesloten en kon ik geen excursie boeken naar het Humboldt national park. Nu heb ik een deal gemaakt met een taxi chauffeur die me morgen naar het Nat. Park brengt en daarna naar het strand, maar dan moet ik vooraf, om 8.00 uur, wel eerst geld wisselen.
Baracoa heeft een klein fris centrum met een kerk en is nog niet door de toeristen ontdekt. Zoals ik al schreef is de omgeving interessant , maar je bent in 15 min. door het stadje heen gewandeld. Ik was op zoek naar een winkeltje waar ze water verkochten. Ik vroeg aan een oudere meneer, een gepensioneerde microbioloog, waar ik dat kon vinden. Dit heb ik wel geweten want dat monde uit in een relaas van 2 uur over muziek, politiek en een bezichtiging van zijn huis. Heel boeiend! Daarna nog lekker gezwommen in het zwembad, gegeten en genoten van een wijntje op het balkon.

Maandag 24 maart: Baracoa:
Na een buitengewoon uitgebreid ontbijtbuffet in hotel Castillo, waar nog meer Nederlanders van genoten, heb ik mijn laatste euro's gewisseld. De wisselkoers van de euro is hier beter dan die van de dollar.
Daarna in een oude Ruschische rammelkar uit 1981 en over een deels onverharde weg in 1,5 uur naar het Humboldt nationaal park gereden. Ook hier en onderweg is de natuur prachtig. Er staan heel veel palm- en cocos bomen. Eerst wordt ik in een roeiboot, 1,5 uur over de Bayo Taco gevaren. Hier liggen verroeste tikoon brekers, die het plaatsje moeten beschermen bij een tikoon. Er wordt met een pistool onderwater geschoten op vis. In het mangrove woud vliegen wat vogeltjes zoals de taco rorro (de nationale vogel) en de Guana bas. En in het water heb ik gezien de " pes Leon" en de barracuda..
Daarna met een gids door het Humboldt park gelopen. Helaas hebben we, midden op de dag, heel weinig vogels gezien aangezien zij zich gedeisd houden op het heetst van de dag. Maar door de verscheidenheid aan planten en bomen was het toch wel een interessante wandeling. Onderweg de honger en dorst gelest met een hele grote kokosnoot.
Daarna doorgereden naar het strand van Maguana en gezwommen in de blauwe zee met een zeer aangename temperatuur.
Terug in het stadje kon ik in de 2 winkels die er zijn weer geen water kopen (maar rum is overal voldoende aanwezig) Alleen in hotels kun je een klein flesje tegen een hoge prijs kopen. Ook voor een broodje of een klein tussendoortje kun je nergens terecht. Daarna naar het internet café gegaan waar zelfs mijn paspoort geregistreerd werd: zo word je hier gecontroleerd. Daar kon ik dan mijn e-mails van de laatste week lezen, maar helaas niet mijn foto's en mijn laatste /9de verslag op mijn weblog zetten aangezien ze geen Wifi hebben en geen mogelijkheid hebben om mijn S.D. kaartje te lezen. Deze laatste tegenvallers staan me erg tegen in Cuba.

Dinsdag 25 maart: van Baracoa naar la Havana
Aangezien de taxi mij al om 6.30 uur komt halen om mij naar de luchthaven van Baracoa te brengen voor de vlucht naar Havana, moet ik volstaan met een sandwich en een pakje fris. Achteraf gezien had ik best om 7.00 uur kunnen ontbijten want de luchthaven ligt slechts 3 km van de stad en het is maar een kleine luchthaven.
De vlucht naar Havana duurt 2 uur.
Ik had verwacht dat er een taxi geregeld was om mij naar het hotel te brengen, maar na 30 min. wachten ben ik zelf maar gaan onderhandelen met een taxichauffeur. Eerst vroeg hij 25 cuc, maar al gauw verlaagde hij de prijs naar 20 cuc. En toen ik voorstelde dat hij mij morgen ook weer van het hotel naar de luchthaven mocht brengen als hij de prijs verder liet zakken tot 2 x 15 cuc ging hij hier uiteindelijk akkoord mee.
Met deze uitgaven en de vertrek belasting op de luchthaven van 25 cuc voor een internationale vlucht, had ik geen rekening gehouden en daarom moest ik ook mijn laatste dollars wisselen.
En bij het geboekte hotel los Frailes kon ik niet terecht en moest ik naar hotel Armadores de Santander: een chique hotel aan het water met een groot terras op de 3de verdieping met zicht op de baai.
In het begin van de middag was het grijs en grauw en om 15.00 uur begon het hard te regenen en te onweren ( waarschijnlijk om mij alvast te laten wennen aan het weer van Nederland). En toen was ik erg blij met het overdekte terras van het hotel.
Achteraf gezien hadden ze mij beter 1 dag langer in Baracoa kunnen laten aangezien ik daar nog graag gefietst had naar de Tafelberg en een wandeling had willen maken. De stad Havana heb ik wel gezien.
Na het diner heb ik voor het eerst naar een film op de T.V. gekeken:
" imposible" ging over de tsunami ramp: emotioneel maar best aardig!

Woensdag 26 maart: van Havana naar huis:
Heerlijk op mijn gemak gedoucht en ontbeten a la carte. Daarna nog een rondje Havana gelopen en wat gelezen op het terras aangezien ik om 12.00 uur mijn kamer moest verlaten. Om 15.15 uur komt de door mij geregelde taxi mij ophalen. Vanuit het reisbureau in Nederland kreeg ik het bericht dat de vlucht 1 uur vervroegd was, maar volgens de borden op de luchthaven bleek dat niet het geval te zijn. Om 18.30 uur vertrekt mijn vliegtuig van Havana naar Amsterdam (vlucht nr KL 724) waar ik vandaag ( donderdag 27 maart) om 8.00 uur ( i.p.v. 9.00 uur) aankom. En Leo heeft me toen heerlijk naar huis gereden. De huurder had mijn huis netjes achtergelaten. Meteen maar de was gedraaid en de post nagekeken. Nu nog een paar dagen adapt
eren en maandag ga ik weer aan het werk.

En nu is dan mijn bijna 3 maanden durende reis afgelopen. Met wee in mijn hart moet ik zeggen. Ik heb een geweldig afwisselende reis achter de rug met hele goede herinneringen. Het is nu ook al weer fijn om thuis te zijn met je eigen spulletjes en je vrienden, buren en familie in de omgeving. En hopelijk zet het voorjaar door!

Bij deze wil ik jullie heel hartelijk bedanken voor jullie reacties. Ik vond het erg leuk om regelmatig toch iets van het thuis front te horen.
Ik heb heel veel foto's en korte films gemaakt (meer dan op mijn weblog staan). Als je /jullie geïnteresseerd zijn, zijn jullie bij deze bij mij thuis uitgenodigd.

P.S. de foto's komen morgen!

Groetjes van Francine.

  • 27 Maart 2014 - 22:53

    Arjan:

    Welkom thuis!!! En dank voor het meenemen van de zon!!! :-)

    Arjan

  • 28 Maart 2014 - 09:25

    Henri En Lidy:

    Lieve Francine,

    Oost West, thuis best!!???? Of …… ??
    Dankjewel voor het delen van je reiservaringen!!! Wij hebben genoten!
    Succes met het weer wennen aan het "normale" leven!
    Liefs, Lidy

  • 28 Maart 2014 - 20:11

    Ineke:

    Een warm welkom in IJsselstein, fijn dat je het hier ok aantrof.
    Ik heb genoten van je verhalen en wil ze graag nog eens horen!!
    Tot ziens, lieve groet en geniet van heel veel mooie herinneringen. Sterkte met weer werken, maar dat geeft ook weer de structuur van hier.
    Tot ziens, tot horen, Ineke.

  • 29 Maart 2014 - 22:08

    Wim Bleeker Zwolle:

    Francine, je had een prachtige reis maar we zijn echt blij dat je weer terug bent . Welkom Thuis !!

    Groet, Ima en Wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cuba, Baracoa

Francine

Ik ben Francine . Reizen is mij hobby. Als vrijwillige fysiotherapeute heb ik al diverse keren kennis gemaakt met Zuid en Midden Amerika : een geweldig wereld deel

Actief sinds 08 Dec. 2013
Verslag gelezen: 4856
Totaal aantal bezoekers 18476

Voorgaande reizen:

08 December 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: