3de verslag vanuit Calafate 22-01-2014 - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu 3de verslag vanuit Calafate 22-01-2014 - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

3de verslag vanuit Calafate 22-01-2014

Door: Francine

Blijf op de hoogte en volg Francine

23 Januari 2014 | Argentinië, El Calafate

Hallo allemaal,

Inmiddels heb ik het merengebied verlaten en zit ik in Patagonië.
Hier is de temperatuur een stuk lager en staat er vaak veel wind.
Maar ook hier is de natuur prachtig en vermaak ik mij hartstikke goed.

Van woensdag 15 t/m zondag 20 januari:
Heb ik  het W circuit in Torres del Paine  in Chili gelopen. Dit is een trekking die je zonder gids doet. Aangezien het goed aangegeven wordt is dit ook wel goed te doen. Hierbij slaap en eet je in een refugio /lodge. In de slaapkamers staan meestal 3 stapelbedden en er is een restaurant, douches en toilet aanwezig. Je slaapt en eet dus telkens met anderen en maakt daardoor leuke contacten met Canadezen, Australiërs, Engelsen, Duitsers, Zwitsers, Nederlanders, Brazilianen, Argentijnen, Chilenen etc. De voertaal is meestal Engels.
We hebben enorm geboft met het weer aangezien Patagonië bekend staat om het sterk wisselvallige weer met veel regen en wind. Maar wij hebben alle dagen vrij goed weer gehad met temperaturen van 18-20 graden met zon. Alleen de laatste dag,  tijdens de trekking naar de Grey gletsjers , was het bar en boos. Veel regen en wind en het was koud. Gelukkig had ik mijn muts, regenjack, regenbroek, poncho en handschoenen bij mij want die kwamen toen heel goed van pas. Er zijn ook genoeg jonge lui die kamperen in een tentje die ze zelf meeslepen of huren, maar ik zou toch liever niet met hun willen ruilen. Want het is toch behoorlijk afzien, aangezien er wandelingen bij zitten van 10 uur en als je dan extra bepakt bent en je slaapt niet door de forse wind of door een lekkende tent dan valt dat niet mee. Maar de stemming was bijzonder goed. We hadden stijgingen en afdalingen van 0 naar 850 meter over rotsblokken, grind en bospaden, modderige weggetjes en stroompjes. Het was soms zwaar maar leuk om te doen aangezien je uitzicht had op  met/zonder sneeuw bedekte prachtige bergen van 3000 m, gletsjers, bloemen, watervallen en groen of blauw gekleurde meren . Je kunt op de foto's zien hoe mooi het was.

De  1ste dag moest ik met de bus van Puerto Natales naar het Nationale Park Torres del Paine, wat ca. 2 uur duurde. Langs de weg stonden heel veel lupines. Er werd mij verteld dat deze bloemen van Nederlandse origine zijn.

Op de 2de dag ging de trekking naar " Base Torres"  van 8 uur over een afstand van 13 km., met uitzichten op diverse "Torres"  tot 2800m.

Op de 3de dag van Torre Central naar refugio los Cuernos. Dit was een relatief makkelijk en korte tocht van 5 uur. Ik  heb er toen zelf maar 4 uur aan vastgeplakt door naar Camping Italiano op en neer te lopen met de helft van mijn rugzak inhoud.  Op deze tocht moest je veel stroompjes oversteken via stenen, wat af en toe niet meeviel, maar het ging na verloop van de tijd steeds beter met mijn balans; een kwestie van training.

Op de 4de dag van Cuernos naar de Franse vallei: een pittige maar erg mooie tocht van 10-12 uur over een afstand van 25 km. Met een prachtig uitzicht op de Mirador Britanico op de deels met sneeuw bedekte Paine Grande, Cerro Hoja en Mascara etc. en mooie groen en blauw gekleurde meren.

Op de 5de dag gaat de trekking van Paine Grande naar het Grey meer en gletsjer van 8-9 uur over een afstand van 22 km. Dit was echt een grijze, koude, regenachtige en winderige dag. Het is me zelfs gelukt om de verkeerde richting op te lopen waardoor ik zeker 5 km dubbel heb gelopen.
Maar ik was gelukkig op tijd bij de  catamaran die ons om 18.30 uur het Pehoe meer overzette. En daarna met de bus in 3 uur terug naar Puerto Natales waar ik weer in hotel If Patagonië logeerde.

Maandag 20 januari:
Ga ik met de bus van Puerto Natalis (Chili) naar Calafate (Argentinië). De bus doet er 6 uur over incl. het oponthoud bij de grensovergangen. Hier logeer ik in hotel Hainen, waar veel Duitsers verblijven. Calafate was tot een paar jaar geleden een klein plaatsje met een paar honderd mensen, maar na de aanleg van een luchthaven en dank zij de vele gletsjers is het flink gegroeid . Er zijn enorm veel hotels en toeristen winkels. Deze moeten het vnl. van de zomer hebben, want 's winters is het door de kou en de sneeuw praktisch geïsoleerd van de buitenwereld.

Dinsdag 21 januari:
Vandaag heb ik een groot deel van de dag met een catamaran gevaren  over diverse meren van het Nationale Park los Glaciares. Hier bevinden zich heel veel gletsjers waaronder de beroemde  Perito Moreno gletsjer. Prachtig om te zien !!.  Hij heeft een oppervlakte van 250 km2, een lengte van 30 km, een breedte van 5 km en een gemiddelde hoogte van 74 m. Hij ligt 78 km. van Calafate en is vernoemd naar de ontdekkingsreiziger Francisco Perito Moreno die hem in 1877 heeft ontdekt. Door de druk van het gewicht van het ijs wordt de gletsjer langzaam over de zuidelijke arm van het Argentino meer geduwd. Het is mooi om te zien en te horen hoe regelmatig  stukken ijs van deze gletsjer afbrokkelt ( zie YouTube) en uiteraard mijn foto's.

Woensdag 22 januari:
Vandaag de minitrekking over de Perito Moreno  gletsjer gemaakt.
En dat vond ik eigenlijk nog veel leuker dan die boottocht van gisteren (te passief voor mij)  Gedurende 1,5 uur hebben we met een groepje van 12
( Argentijnen, 1 rus en 1 japanse) met stijgijzers onder onze schoenen over deze gletsjer mogen lopen. Heel spannend om over die spelonken te stappen en af te dalen. Het smaakt naar meer, maar ik zal de langere tocht van 6 uur niet meer kunnen en mogen doen aangezien hiervoor een leeftijd limiet geldt van 50 jaar en ik morgen naar Ushuaia vlieg.

Beste mensen, dit zijn weer mijn belevenissen van de afgelopen week.
Morgen ga ik naar Ushuaia in Vuurland, het uiterste puntje van zuid Amerika. En 25 januari stap ik op de boot naar Antarctica. Ik weet niet of er wifi  aan boord is, anders zal mijn volgende verslag volgen na 3 februari. Maar morgen zal ik, in een primitief internet café, proberen om wat foto's op mijn weblog te zetten.

Hoe is het anders in Nederland? Is er nog spectaculair nieuws?
Bedankt voor jullie spontane reacties.

Tot de volgende keer!!
Francine

  • 23 Januari 2014 - 06:34

    Ria:

    Hoi Francine spektakel in Nederland is jouw verslagen lezen! Hier is t gewoon n saaie januari maand met weinig zon, geniet en balans maar lekker daar!

  • 23 Januari 2014 - 11:40

    Wim Bleeker:

    Francine, wat een verhaal weer en wat een belevenissen , het leest als een roman.
    Hier in Holland wil de winter maar niet doorbreken, dus het blijft kwakkelen.
    Ga jij maar lekker door met je fantastische reis, maar doe svp. voorzichtig.

    Groetjes van Ima en Wim

  • 23 Januari 2014 - 13:01

    Henri En Lidy:

    Een kanjer, dat ben je!!! Mijn hemel wat een conditie. Ik doe het je niet na als bionische vrouw (ha, ha, ha,!). Maar deze belevenissen en activiteiten passen helemaal bij jou! Leuk te weten dat daar lupines bloeien en oorspronkelijk uit NL komen!
    Prachtige belevenissen en ervaringen!!! Bijzonder om op deze wijze de wereld beter te leren kennen! Ga maar lekker door zo!
    Groetjes van ons!

  • 23 Januari 2014 - 13:49

    Babs Go-Bleeker:

    Wederom een fantastisch verslag en heerlijk om het allemaal op papier te zetten, een goede verteltrent heb je, leest gemakkelijk.
    Geniet ,aar daar, hier is alles rustig.
    Liefs Babs en Roy

  • 23 Januari 2014 - 13:57

    Nico En Riet:

    Hallo Francine,
    Wat een belevenissen en wat een enorme conditie heb jij.
    Geweldig om je te volgem in je avonturen.
    Geniet ervan
    Groetjes Nico en Riet

  • 23 Januari 2014 - 14:01

    Colita:

    Francine, wat n verhaal!! Wat fantastisch om te lezen en wat n stoere vrouw ben je!! Ik lees dit graag en zie nu al uit naar t volgende verhaal. Geniet!! Xx

  • 23 Januari 2014 - 17:46

    Yonne:

    Hai buurvrouw, geweldig verhaal met mooie foto's. Zoals je al gelezen hebt hebben wij nog geen winter. Geniet van je reis; we wachten op nieuwe verhalen. Groet de buurtjes

  • 23 Januari 2014 - 17:50

    Frans:

    Hoi Francine, ik zal je alvast inschrijven voor de vierdaagse of of de 7 daagse strandwandeling. Kan je zo aan meedoen zonder verdere training. Patagonie heb ik veel van gehoord, alle maal positieve verhalen. Ik heb er stukjes van gezien in de Dakar race.

    groetjes
    Frans

  • 23 Januari 2014 - 18:20

    José:

    Hoi Francine,wat een mooi verhaal en wat een prachtige natuur!
    Geniet ervan
    Groeten José

  • 23 Januari 2014 - 19:40

    Jacqueline:

    Hallo Francine,

    Goed te zien,dat je geniet met volle teugen.
    Je loopt heel wat af,zeg.
    en dat door die prachtige natuur en met zulk goed weer.
    Hier in Nederland is het net november,somber en koud,niets aan.
    Geniet nog maar flink van de komende tijd in die mooie landen en tot horens.
    groetjes Henk en JacquelineI

  • 23 Januari 2014 - 20:05

    Pieter, Thea:

    Mooi om je zo te volgen. Schitterende tochten. Bedankt. Alvast een goede tocht in Vuurland en Antarctica en verder. Hartelijk gegroet van ons.

  • 24 Januari 2014 - 11:49

    Ria S:

    Wat een spectaculaire verhalen en prachtige foto's .Ik kan me voorstellen dat je met volle teugen geniet en die leeftijdsgrens hadden ze voor jou niet hoeven in te voeren als ik lees wat je allemaal presteert. Goede reis, Ria S

  • 25 Januari 2014 - 10:33

    Nardy:

    Goedemorgen vanuit nederland,

    Wat een geweldige foto"s.Daar zul je wel stil van worden.Meid wat heb jij een konditie.
    Geniet er nog van.
    Groet Nardy

  • 25 Januari 2014 - 19:33

    Jo En Corrie:

    Een limiet van 50 jaar voor de tocht van 6 uur over de Perito Moreno, het is toch van de zotte! Zelfs voor de minitrekking van 1.5 uur was er een tijd geleden nog een limiet van 60, zodat wij hem 2 jaar geleden bijna niet hadden mogen doen. Gelukkig was het toen net naar 65 jaar verhoogd zodat het mocht. Hoe kun je nou conditie aan leeftijd afmeten? Heb je ook nog een whisky on the rocks gedronken? Prachtig je verhalen en petje af voor de prestaties die je levert. Dat zouden wij nooit kunnen, we hebben het gehouden bij simpele wandelingen maar die waren ook mooi natuurlijk. Veel plezier verder en goed uitkijken.We zitten nu in Oostenrijk en er is de laatste dagen veel sneeuw gevallen, gelukkig.

  • 27 Januari 2014 - 10:54

    Mirella:

    Hola Francine,
    Que bien que todo va de acuerdo a los planes. Se ve que disfrutas plenamente de tu viaje.
    Nosotros ya estamos de nuevo en Holanda con una temperatura muy agradable. Nuestros últimos días en Buenos Aires fueron muy calientes. El verano mas caliente en los últimos 53 años. El último día una temperatura térmica de 47,6 puff puff

    Estaré atenta a tus interesantes relatos.

    Mirella

  • 27 Januari 2014 - 14:03

    Miranda, Wilma, Martine, Anne En Linda:

    Geniet van deze mooie reis!

    Groetjes secretariaat Utrecht

  • 28 Januari 2014 - 17:06

    Adri Luijpers:

    Hoi Francine,

    Geweldig je verhalen te lezen, volgens mij ben je met een heerlijke inspannende ontspanning bezig.
    Helaas reageer ik wat laat maar er was iets mis met mijn computer, is nu weer in orde.
    Geniet er van en we kijken weer uit naar je volgende reis verslag.

    Lieve groeten. Theo Adri.

  • 29 Januari 2014 - 15:42

    Lies:

    Hoi Francine,

    Wat geweldig allemaal! En wat een ijzeren conditie heb je! Dat wist ik natuurlijk al maar dit slaat alles!
    Ik ben reuze benieuwd naar je ervaringen op Antarctica. Met welk schip ga je?
    Je kunt je reiservaringen zo bundelen in een boekje.

    Veel plezier,
    Lies

  • 30 Januari 2014 - 19:19

    Mirjam:

    ongelooflijk wat een stoere tante !!

    Ik ben ook op veel plekken geweest die je daar beschrijft, maar niet op deze manier.
    Geweldig hoor .. jammer dat de bleekers jouw genen niet hebben. Want het moet fantastisch zijn deze trekkingen te maken.

    Ik zit nu in Colombia .. ook te gek.

    liefs en geniet van Antartica .. erg jaloers want volgens mij is dat helemaal het einde.

  • 30 Januari 2014 - 19:21

    Els En Louis:

    Hoezo een leeftijdslimiet van 50? Ja, natuurlijk ze kennen je niet! Geweldige verhalen Francine. Geniet verder en laat het ons weten, genieten wij een beetje mee. Liefs van Els en Louis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, El Calafate

Francine

Ik ben Francine . Reizen is mij hobby. Als vrijwillige fysiotherapeute heb ik al diverse keren kennis gemaakt met Zuid en Midden Amerika : een geweldig wereld deel

Actief sinds 08 Dec. 2013
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 18492

Voorgaande reizen:

08 December 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: